2Yıldız Technical University, Faculty of Economics and Administrative Sciences, Department of Business Administration, Istanbul, Turkey
Abstract
This study investigates the effect of environmental conditions on firm performance in the Turkish logistics sector, in the context of the mediating role of strategic posture and interaction between the variables. The data set covering the Marmara region was expanded to cover all Turkey, and the hypotheses in the research model created by extending the period were retested and the study was repeated. The sector was analyzed on a country basis by comparing the findings. In this research, a survey was conducted with 475 people working in managerial positions in firms operating in the Turkish logistics sector. Empirical evidence regarding the mediating role of strategic posture was obtained from this study. As a result, it was determined how important it is for Turkish logistics companies to have a strategic posture, and it is a very important complement in terms of improving performance. In addition, the necessity for companies examined within the scope of the study to make strategic choices in line with the impact of environmental conditions was revealed.
2Yıldız Teknik Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, İşletme Bölümü, İstanbul, Türkiye
Bu çalışmada, Türk lojistik sektöründe, çevresel belirsizliğin firma performansı üzerindeki etkisi özelinde, stratejik duruşun aracılık (mediator) rolünün varlığı ve değişkenler arası nasıl bir etkileşimin olduğu araştırılmıştır. Marmara bölgesini kapsayan veri seti Türkiye çapında genişletilmiş ve periyodu uzatılarak oluşturulan araştırma modelindeki hipotezler yeniden test edilerek çalışma tekrarlanmış, bulgular karşılaştırmalı olarak yeniden değerlendirilerek sektör ülkemiz çapında incelenmiştir. Araştırmada; Türk lojistik sektöründe faaliyet gösteren firmalarda yönetici pozisyonunda çalışan 475 kişiye, anket uygulanmıştır. Yapılan çalışma, stratejik duruşun arabuluculuk rolü hakkında ampirik bir kanıt sağlamaktadır. Sonuçta, Türk lojistik firmalarının stratejik bir duruşa sahip olmalarının ne kadar önemli olduğu ve performansın artırılmasında çok önemli bir tamamlayıcı olduğu belirlenmiştir. Ayrıca araştırma kapsamındaki firmaların, çevresel etkilerine uyan stratejik seçimlerde bulunmalarının gerekliliği ortaya çıkmıştır.