ISSN: 2149-4363 | E-ISSN: 2687-6256
1
Yildiz Social Science Review 2019; 1(5): 85-102 DOI: 10.51803/yssr.507155
Full Text PDF (Turkish)

Abstract

It is important for firms which aiming to be successful in the international market to use their competence, knowledge and experience in terms of providing competitive advantage. Structural capital, human capital and customer capital will have a big share in achieving success in terms of intellectual capital dimensions that are of increasing importance for firms with the transition to the information age, In this study, in which the characteristics of firms in terms of structural capital and the characteristics of managers in terms of human capital are dealth with, the difference of export performance according to firm and manager characteristics is examined. It is considered that it would be important for the exporters operating in the international market to examine such characteristics, to determine the required competencies and requirements in the company management process and to re-evaluate the managerial abilities and capacities. 249 export firms in Istanbul which can be accessed from 20 June to 22 August 2018 by convenience sampling method constitute the study sample. SPSS 21 was used for data analysis. Anova and t tests were used for the difference tests because of normal distribution. As a
result of the analysis, it was determined that the export performance levels differ according to the firm size, firm experience, sector and manager education, management level and the manager experience.


Firma ve Yönetici Özelliklerine Göre İhracat Performans Düzeylerinin İncelenmesi: İstanbul İli İhracatçı Firmalar Üzerine Bir Araştırma
1İstanbul Ticaret Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İngilizce İşletme Bölümü
Yildiz Social Science Review 2019; 1(5): 85-102 DOI: 10.51803/yssr.507155

Uluslararası pazarda başarılı olmayı amaçlayan firmaların, sahip oldukları yetkinlik, bilgi birikimi ve tecrübelerini rekabet avantajı sağlama açısından kullanmaları önemlidir. Bilgi çağına geçişle birlikte firmalar için önemi artan entelektüel sermaye boyutlarından yapısal sermaye, insan sermayesi ve müşteri sermayesinin başarıya ulaşmada payı büyük olacaktır. Yapısal sermaye açısından firma özelliklerinin, insan sermayesi açısından yönetici özelliklerinin ele alındığı bu çalışmada ihracat performansının firma ve yönetici özelliklerine göre farklılığı incelenmiştir. Kolayda örneklem yöntemiyle ulaşılabilen İstanbul’daki 249 ihracatçı firma yöneticisi çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır. Veri analizinde SPSS 21 kullanılmıştır. Verilerin normal dağılıma uyması sonucu farklılık testleri için Anova ve t testlerine yer verilmiştir. Analiz sonucunda ihracat performans düzeylerinin firma büyüklüğü, deneyimi ve faaliyet gösterilen sektör ile yönetici eğitim durumu, yönetici kademesi ve yönetici deneyimine göre farklılaştığı belirlenmiştir.