Abstract
Proverbs depend on events, developments and experiences countries had faced over the centuries and thoughts, comments and warnings made in relation to them. They reflect common beliefs, ideas and attitudes of the societies involved. They are inherited from times of centuries old and are the proved propositions that guide or warn people or simply set rules for them. They might be on any aspect of the social connections, including ethical norms, education, honesty, friendship, success, justice, poverty, oppulance, etc. In this study our aim is to analize proverbs in the Turkish society having economic implications. Additionally we aim to make an assessment of these implications against the rules, principles or laws of the Mainstream Economic Theory. Thus we expect that such analyses will enable us to determine views, attitudes and norms of the Turkish people on economic issues from centuries old past to present. We further hope that such analyses will show us to what extent the case of the Turkish experience corresponds to the principles of the Neoclassical Economic Paradigm
Atasözleri toplumların asırlar boyunca yaşadıkları olay, gelişme ve deneyimlerle bunlara yönelik düşünce, yorum, uyarı ve önerilerden kaynaklanmıştır. Ait oldukları toplumdaki ortak düşünce, inanç, görüş ve tutumları belirtirler. Asırlardan süzülerek gelmiş, denenmiş, uyarıcı, yol gösterici, kural belirleyen, anlam dolu sözlerdir. Ahlâk, eğitim, dürüstlük, dostluk, başarı, adalet, sağlık, yoksulluk, zenginlik, vs. gibi toplumsal ilişkilerin hemen hemen her yönüyle ilgili olabilirler. Bu çalışmada Türk toplumunda ekonomik anlam taşıyan atasözlerinin analizi amaçlanmaktadır. Ayrıca bunların içerdikleri anlamların Yerleşik Ekonomi Bilimi’ndeki hipotez, teori, kural ve ilkeler açısından değerlendirmesinin yapılması da diğer bir amaçtır. Böylece hem Türk halkının geçmişten günümüze ekonomik konulardaki düşünce, görüş ve değerlendirmeleri belirlenmeye çalışılmakta, hem de Neoklâsik Ekonomi prensiplerinin Türk Toplumu açısından geçerliliği konusunda bir fikir edinilmesi amaçlanmaktadır.