ISSN: 2149-4363 | E-ISSN: 2687-6256
Examining Mobile Consumption through Paid Apps Context: A Topic Modeling Approach to Türkiye Market
1Department of Business Administration, Faculty of Business and Management Sciences, Istanbul Medipol Üniversitesi, Istanbul, Türkiye
Yildiz Social Science Review 2025; 1(11): 21-28 DOI: 10.51803/yssr.1669339
Full Text PDF

Abstract

Mobile consumption is a vital part of today’s consumers and a fundamental marketing research area. Several contexts and markets are examined in the mobile consumption literature. However, the literature on the paid apps context and the Türkiye market is limited. The study aims to fill this gap by examining the context of paid apps in the Türkiye mobile app market and discovering the topics included in user conversations. For this purpose, 11.749 reviews of 26 mobile apps are used as the study sample. The study employs topic modeling methodology using the BERTopic approach to extract the topics in the sample set. Following a descriptive evaluation of the sample, 57 individual topics are extracted in topic modeling, and they are grouped into three main topic groups, namely: apprelated (27 topics), money-related (11 topics), and user evaluations (19 topics). Insights and implications regarding the topic groups can shed light on the developers and mobile marketing decision-makers.


Mobil Tüketimin Ücretli Uygulamalar Bağlamı Üzerinden İncelenmesi: Türkiye Pazarına Konu Modelleme Yaklaşımı
1Istanbul Medipol Üniversitesi, Işletme ve Yönetim Bilimleri Fakültesi, Işletme Bölümü, Istanbul, Türkiye
Yildiz Social Science Review 2025; 1(11): 21-28 DOI: 10.51803/yssr.1669339

Günümüz tüketicilerinin hayati bir parçası olan mobil tüketim, pazarlama araştırmalarının temel alanlarından biridir. Mobil tüketim literatüründe çeşitli bağlamlar ve pazarlar incelen-miştir, ancak ücretli uygulamalar bağlamı ve Türkiye pazarına ilişkin literatür sınırlıdır. Bu çalışma, Türkiye mobil uygulama pazarındaki ücretli uygulamalar bağlamını inceleyerek ve kullanıcı konuşmalarında yer alan konuları keşfederek bu boşluğu doldurmayı amaçlamak-tadır. Bu amaçla, 26 mobil uygulamaya ait 11.749 yorum çalışma örneği olarak kullanılmıştır. Çalışma, örneklem kümesindeki konuları çıkarmak için BERTopic yaklaşımını kullanarak konu modelleme metodolojisini kullanmıştır. Örneklemin betimlemeyici değerlendirilmesinin ardından, konu modellemesinde 57 ayrı konu elde edilmiş ve bu konular üç ana konugrubunda toplanmıştır: uygulama ile ilgili konular (27 konu), para ile ilgili konular (11 konu) ve kullanıcı değerlendirmeleri (19 konu). Konu gruplarına ilişkin içgörüler ve çıkarımlar, geliştiricilere ve mobil pazarlama karar vericilerine ışık tutabilir.