Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Serhat Koloğlugil Author-Workplace-Name: Işık Üniversitesi Ekonomi Bölümü Author-Name: Burcu Tekeş Author-Workplace-Name: Orta Dogu Teknik Üniversitesi Psikoloji Bölümü Doktor Adayı Author-Name: Mercan Atalay Author-Workplace-Name: Istanbul Üniversitesi Psikoloji Bölümü Doktor Adayı Title: Türkiye’de Özgür ve Açık Kaynak Kodlu Yazılım Üretimi: Bireysel ve Sosyal Motivasyonların Karsılaştırmalı Analizi Abstract: Bu çalışmanın ana amacı Türkiye’de özgür ve açık kaynak kodlu yazılım (ÖAKKY) üreten yazılımcıların bu uğraşlarının arkasında yatan temel motivasyonlarının araştırılmasıdır. ÖAKKY üretim modeli, bilginin ve dijital kaynakların ortak kullanımı ve paylaşımına dayalı yeni bir kurumsal yapıyı örneklemektedir. Sahipli yazılımların aksine, dijital ekonomiye özgü bu yeni sosyo-teknolojik yapıda yazılım teknolojisi kaynak koda erişimin herkese açık olduğu bir modelde geliştirilmektedir. Mevcut çalısmada, bu modelin arkasında yatan bireysel ve sosyal motivasyonların anlaşılması için nicel ve nitel boyutların birlikte yer aldığı karma yöntem kullanılmıştır. Çalısmanın sonuçlarına göre, Türkiye’de ÖAKKY projelerine katkı yapan yazılımcıları harekete geçirmede hem bireysel hem de sosyal motivasyonlar önemli rol oynamaktadır. Fakat, bireysel ve sosyal motivasyonların yazılımcılar üzerindeki etkileri birbirinden farklılaşmaktadır. Etik ve paylaşımcı ilkelere dayanan sosyal motivasyonlar daha ziyade yazılımcıların ÖAKKY ile ilgilenmeye baslamalarında, bir kullanıcı olarak günlük hayatlarında ÖAKKY kullanmalarında ve ÖAKKY’nin iki ayrı tanımının oluşmasında (özgür yazılım ve açık kayna kodlu yazılım) etkili gözükmektedir. Yazılımcının teknik bilgi ve becerisinin gelişmesi, yazılım camiası içindeki repütasyonunun artması ve ÖAKKY ile ilgili faaliyetlerden maddi gelir beklentisi gibi faktörlere dayanan bireysel motivasyonlar ise yazılımcıların ÖAKKY geliştirme için ne kadar zaman harcayacaklarının belirlenmesinde önemli rol oynamaktadır. Buna göre, yazılımcının ÖAKKY geliştirme faaliyetleriyle ilgili bireysel motivasyonlarının yüksek olması, bu faaliyetlere ayrılan haftalık zamanı arttırmaktadır. Araştırmada sosyal motivasyonların böyle bir etkisine rastlanmamıştır. Classification-JEL: F00,F30,G00,G10,K00,K20,M00,M20,O10 Keywords: Özgür ve Açık Kaynak Kodlu Yazılım (ÖAKKY), Paylaşım Ekonomisi, Dijital EkonomiJournal: Yildiz Social Science Review Pages: 1-22 Volume: 3 Issue: 1 Year: 2017 DOI: File-URL: https://yssr.yildiz.edu.tr/storage/upload/pdfs/1628080975-tr.pdf File-Format: Application/pdf Handle: RePEc:aye:journl:v:3:y:2017:i:1:p:1-22 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Kenan Göçer Author-Workplace-Name: Beykent University Hadim Koru Yolu Street Sisli Istanbul 34360 Turkey Title: The Role of Cattle Forage Production in Sustainable Cattle Breeding in Turkey through Spatial Statistical Methods Abstract: This study is aimed at determining the form of spatial organization that farmers have tried to meet sustainability conditions after the regulatory role of governments on the agricultural industry had been reduced due to financial crises. The roles of forage production on this spatial organization were determined using data from Turkey. The multivariate local indicators of spatial association technique was employed. It was observed that medium-scale enterprises that have 20 or more cattle are capable of meeting sustainability conditions more easily, and that small-scale enterprises have withdrawn from agriculture and changed locations. During the 2000-2010 period, the spatial dependence between livestock and forage crop production has become stronger. The production of forage with high cellulose content has become the indicator that possesses the spillover effect for the development of livestock production. Farmers adapted themselves to the economic crisis conditions by preferring cattle breeds with higher milk productivity and genetic quality. Classification-JEL: F00,F30,G00,G10,K00,K20,M00,M20,O10 Keywords: Geographical information systems; Livestock systems; Spatial autocorrelation; Sustainable agriculture, Self-sufficiencyJournal: Yildiz Social Science Review Pages: 23-34 Volume: 3 Issue: 1 Year: 2017 DOI: File-URL: https://yssr.yildiz.edu.tr/storage/upload/pdfs/1628081296-tr.pdf File-Format: Application/pdf Handle: RePEc:aye:journl:v:3:y:2017:i:1:p:23-34 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Ferda Halıcıoğlu Author-Workplace-Name: Department of Economics, Faculty of Political Sciences, Istanbul Medeniyet University 34700 Turkey Author-Name: Kasım Eren Author-Workplace-Name: Department of Economics, Yildiz Technical University, Istanbul, 34349 Turkey Title: Testing Twin Deficits and Saving-Investment Nexus in Turkey Abstract: This paper provides fresh evidence on the validity of twin deficits and the Feldstein-Horioka hypotheses for Turkey during the period of 1987-2004 using bounds testing approach to cointegration. In order to explain the main determinants of the current account deficits in the long-run, the fiscal balance and the domestic investments are used in an econometric model.The cointegration tests indicate the presence of a long-run relationship between the current account and budget deficits as well as the domestic investments during the estimation period. As a result, it is concluded that the twin deficits hypothesis and the Feldstein Horioka puzzle are present and Turkey appeared to be integrated in the world capital market with a low degree of capital mobility as less than 1/5 of its domestic investment is financed through external funds. The augmented Granger-causality tests suggest no causality between the current account and budget deficits, both in the short-run and the long-run. The post-sample variance decompositions suggest that the domestic investments are the main cause of current deficits in the long-run. The paper also discusses the policy implications of the empirical results. Classification-JEL: F00,F30,G00,G10,K00,K20,M00,M20,O10 Keywords: Twin deficits, Feldstein-Horioka hypothesis, cointegration, TurkeyJournal: Yildiz Social Science Review Pages: 35-46 Volume: 3 Issue: 1 Year: 2017 DOI: File-URL: https://yssr.yildiz.edu.tr/storage/upload/pdfs/1628081798-en.pdf File-Format: Application/pdf Handle: RePEc:aye:journl:v:3:y:2017:i:1:p:35-46 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Zehra Bilgen Susanlı Author-Workplace-Name: Işık Üniversitesi, Şile, Istanbul. Title: Türkiye’de İşgücüne Katılım, İstihdam ve Beşeri Sermaye Dışsallıkları Abstract: Bu çalısmada bireylerin işgücüne katılım ve istihdamda olma ihtimallerinin içinde bulundukları bölgenin beşeri sermaye düzeyi ile bağlantısı Hane halkı İşgücü Anketi 2013 yılı mikro verisi kullanılarak incelenmiştir. Kadınlar ve erkekler için ayrı ayrı yapılan Probit modeli tahminleri bölgesel beşeri sermaye düzeyinin erkeklerin işgücüne katılım ve istihdamda olma olasılığını anlamlı olarak artırdığını ancak, bu etkinin sadece üniversite ve üzeri eğitime sahip kadınlar için geçerli oldugunu ortaya koymaktadır. Bulgular bölgesel beşeri sermayenin erkeklerin istihdam olasılığı üzerindeki olumlu etkisinin bireylerin eğitim düzeyi ile ters orantılı oldugunu ortaya koymaktadır. Classification-JEL: F00,F30,G00,G10,K00,K20,M00,M20,O10 Keywords: Beşeri sermaye, dışsallık, istihdam, işgücüne katılımJournal: Yildiz Social Science Review Pages: 47-58 Volume: 3 Issue: 1 Year: 2017 DOI: File-URL: https://yssr.yildiz.edu.tr/storage/upload/pdfs/1628082092-tr.pdf File-Format: Application/pdf Handle: RePEc:aye:journl:v:3:y:2017:i:1:p:47-58 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Sıdıka Başçı Author-Workplace-Name: Yıldırım Beyazıt University, Ankara, Turkey; Econometric Research Institution Ankara, Turkey;EISTI, Graduate School in Computer Science and Mathematics Engineering, Paris, France Author-Name: Aysegül Durucan Author-Workplace-Name: Kırıkkale University, Department of Public Finance, 71450 Yahsihan, Kırıkkale/Turkey Title: A Review of Small and Medium Sized Enterprises (SMEs) in Turkey Abstract: Small and medium sized enterprises (SMEs) constitute a major part of the economies of both developed and developing countries. SMEs play a very important role in the Turkish economy as well. They make up 91.9 percent of all enterprises, represent 78 percent of all employment and constitute 55 percent of GDP and 50 percent of total investment. Definitely, supporting the SMEs can provide a sustainable and balanced economic growth. Their integral role within an economy has become a source of inspiration for several academicians to study SMEs from different perspectives. This paper aims to categorize and summarize these studies. The fields of categorization are "Economic Growth, Finance and Risk, Management, Innovation, Supports, Industries and Globalization and Internationalization". Information about the sources of data are also provided. Classification-JEL: F00,F30,G00,G10,K00,K20,M00,M20,O10 Keywords: Small and Medium Sized Enterprises, TurkeyJournal: Yildiz Social Science Review Pages: 59-80 Volume: 3 Issue: 1 Year: 2017 DOI: File-URL: https://yssr.yildiz.edu.tr/storage/upload/pdfs/1628083501-en.pdf File-Format: Application/pdf Handle: RePEc:aye:journl:v:3:y:2017:i:1:p:59-80 Template-Type: ReDIF-Article 1.0 Author-Name: Tuğçe Ozansoy Çadırcı Author-Workplace-Name: Department of Business Administration, Yıldız Technical University 34700 Turkey Author-Name: Arif Emre Akmaz Author-Workplace-Name: Department of Business Administration, Yıldız Technical University, Istanbul Title: The Impact of Healthscape on Customer Satisfaction and Loyalty in Public and Private Healthcare Institutions Abstract: The evaluation of services is highly dependable on consumers’ experiences and emotions toward the service encounter. The service environment (the servicescape) has an influential aspect of customers’ satisfaction and behavioral intentions including customer loyalty. This study aims to define the possible effects of the healthcare service environment (healthscape) on consumer experience, satisfaction, and loyalty. The data was collected from patients that have visited an outpatient clinic, ER, laboratory or had an operation from a private or public hospital within the last 30 days. A questionnaire was administrated to collect data on helathscape perceptions, emotional responses toward the healthscape, customer satisfaction, and customer loyalty including both re-purchase and WOM intentions. The study has yielded that the physical dimension of the healthscape to be the most influential antecedent of consumers’ emotional responses. Classification-JEL: F00,F30,G00,G10,K00,K20,M00,M20,O10 Keywords: Healthscape, consumer emotions, customer experience, satisfaction, and loyaltyJournal: Yildiz Social Science Review Pages: 81-96 Volume: 3 Issue: 1 Year: 2017 DOI: File-URL: https://yssr.yildiz.edu.tr/storage/upload/pdfs/1628083753-en.pdf File-Format: Application/pdf Handle: RePEc:aye:journl:v:3:y:2017:i:1:p:81-96